با شخصیت شناسی شانس خود را در مصاحبه استخدامی بالا ببرید
وقتی شما برای مصاحبه استخدامی فراخوانده میشوید، باید به مصاحبه گر نشان دهید که تواناییها و تجربیات شما با موقعیت شغلی سازمان یا شرکتی که قصد استخدام دارد، همخوانی دارد. اما چیزی که همیشه در مصاحبه استخدامی از نظرها دور میماند و بسیار مهم است اینست که آیا تیپ شخصیتی شما مناسب آن جایگاه شغلی هست یا خیر و اینکه فرهنگ و نحوه تعاملات در آن سازمان مناسب شما می باشد؟
امروزه هنگامی که شرکتها و سازمان ها در حال ارزیابی کاندیداهای مناسب برای استخدام در جایگاه های شغلی هستند تنها به تجربیات و رزومه افراد برای استخدام بسنده نمیکنند و شخصیت شناسی را در اولویت قرار میدهند. کاندیداها باید از نظر آزمون های شخصیت شناسی سنجیده شوند. به همین علت کارجویان بهتر است خصوصیات اخلاقی و تیپ شخصیتی خود را نیز در رزومه لحاظ کنند تا بتوانند تاثیر مثبت تری در ارزیابی ها برای استخدام داشته باشند و امکان استخدام خود را در شرکت یا سازمان مورد نظر بالا ببرند.
در تفریح57 همراه ما باشید.
صفات مهم رفتاری برای استخدام
بر اساس پژوهشی که موسسه career Builder سال 2014 انجام داده است، ده صفت زیر کلید واژههایی بودهاند که کارفرمایان برای استخدام کارکنان خود از آنها بیشتر استفاده کردهاند، که شامل موارد ذیل میشود:
- سخت کوش
- قابل اتکا
- مثبت نگر
- خود انگیخته
- گروه گرا
- منظم
- کارآمد در زیر فشار کار
- روابط عمومی بالا
- منعطف
- با اعتماد به نفس
آیا درج صفات شخصیتی در رزومه کفایت میکند؟
اعلام صفات شخصیتی در رزومه میتواند به شناخت شخصیت شما کمک کند و امکان استخدام شما را بالا ببرد. اما مطمئن باشید که شما را خواهند سنجید، پس صفاتی بنویسید که واقعاً آن ها را دارید. آنچه مدیران منابع انسانی و مدیران واحد استخدام و مدیران شرکتها امروزه بیشتر روی آن تمرکز دارند چند ویژگی خاص دیگر نیز است، که در زیر به برخی از آنها میپردازیم:
- فردی با توانایی انجام چند کار (multitasker): امروزه کم پیش میآید که افراد فقط برای انجام یک کار مشخص استخدام شوند. به خصوص در کسب و کارهای کوچک و نوپا از افراد انتظار میرود تا فراتر از نقش خود کارهایی را انجام دهند. به قول ران سلواچ مدیر و بنیانگذار شرکت نرم افزاری، کسب و کارهای کوچک به استخدام افرادی نیاز دارند تا هم هرج و مرج را تحمل کنند و هم از همین طریق بتوانند رشد کنند.
- فردی با توانایی تفکر استراتژیست : روانشناس منابع انسانی آیلین شاراگا میگوید که هر کسب و کاری نیاز به استخدام افرادی با تفکر استراتژیست دارد و این بدان معنا است که افراد بتوانند اهداف بلند مدت را بشناسند و قابلیت برنامه ریزی مدون و راهبردی بر اساس آن را داشته باشند.
- فردی با توانایی تصمیم گیری مستقل: استخدام کسانی که بتوانند بر اساس اختیاراتی که شرکت به آنها داده است، تصمیم گیری درستی انجام دهند، برای شرکتها بسیار ارزشمند است. سلواچ میگوید مدیران شرکتها همیشه در دسترس نیستند تا در هر تصمیم گیری کوچکی دخالت کنند، بنابر این آنها به دنبال استخدام افرادی هستند تا از تصمیم گیری نترسند.
- فردی با توانایی بازاریابی ذاتی: هرب گرینبرگ مدیر عامل و پایه گذار فرآیند ارزیابی و استخدام و ساختار مدیریت هوشمند شرکت کالیپر کراپ میگوید، شما ممکن است به دنبال شغل و فرصت شغلی بازاریابی نباشید و حتی رشته تحصیلی شما ربطی به این موضوع نداشته باشد. اما اینکه بتوانید مانند یک بازاریاب فکر کنید، ریسک کنید و ابراز وجود کنید، برای هر تجارت و بیزنسی مهم است. بازاریابان دنیا را از تواناییهای خود باخبر میکند تا شرکتها مشتریان جدید پیدا کنند.
- فردی با توانایی هوشیاری و احتیاط: بث گیلفادر مدیر عامل شرکت Seven Step که در زمینه برون سپاری خدمات منابع انسانی فعالیت میکند، میگوید افراد هوشیار و به عبارتی محتاط به عنوان ترمزی در برابر افراد بسیار ریسک پذیر و خطر کننده عمل میکنند. گیلفادر میگوید افراد محتاط ریسک گریز هستند اما گاهی شما برای شرکت خود به استخدام افراد با ثبات و ثابت قدم نیاز دارید تا شرکت خود را از بالا و پایینهای زیاد دور نگه دارید.
- فردی با توانایی تفکر مستقل: برخی کارمندان تنها به وظایفی که برای آنها مشخص شده بدون اینکه سوالی بپرسند، عمل میکنند. این افراد برای سازمانها بسیار مفید هستند، اما هر شرکتی به استخدام افرادی هم نیاز دارد تا تفکرات و رویه کارها را به چالش بکشد.
مگ شیتز مدیرعامل شرکت Medifast میگوید: من افرادی را استخدام میکنم که افکار و برنامههای من را به چالش بکشند، نترسند و برای آنچه فکر میکنند برای ارتقای شرکت درست است، پافشاری کنند. وی میافزاید، در همین راستا من به دنبال افرادی هستم که به این نتیجه رسیده باشند که الزاماً نباید با هر تصمیمی در سازمان موافق باشند، اما باید بدانند که چطور در تیمی که هستند و با آن رویکرد یکسانی ندارند، همراهی داشته باشند. - فردی متناسب با فرهنگ سازمانی: هر شرکتی دارای فرهنگ سازمانی خود است و بر اساس ارزشهای پایهای (Core values) مخصوص به خود پایه ریزی شده است. آنچیزی که در استخدام بیشتر برای کارفرمایان اهمیت دارد اینست که افرادی که استخدام میکنند این ارزشها را در رندگی روزمره خود نیز بکار برند. مکس یودر مدیرعامل شرکت Lesson.ly میگوید فرهنگ شرکت ما بر اساس سخت کوشی، تواضع و فضای همکاری است. او میافزاید جایگاههای شغلی مختلف خصوصیات خاص خود را میطلبد، اما همه ما به اصولی خاص در شرکتمان پایبندیم.
چطور از شخصیت شناسی در مصاحبه استخدامی استفاده کنم.
تشریح صفات شخصیتی و رفتاری در رزومه کاری کار مشکلی است. بنابراین پر رنگ کردن آن در مصاحبه استخدام بسیار مهم است. شیتز میگوید قبل از رفتن به مصاحبه استخدام ، استراتژی داشته باشید تا بتوانید خصوصیات خود را نیز در لوای آن بگویید. مطالبی از تجربیات خود مطرح کنید که در آن شما بتوانید از چالشهای مرتفع شده و خصوصیات خود نیز بگویید. گفتن اینکه شما فردی گروه گرا هستید، به تنهایی کافی نیست. اما اگر شما تجربهای که در رسیدن به هدف در گروهی را داشتهاید، ذکر کنید تاثیر گذار تر خواهد بود.
مکس یودر میگوید بهترین راه اینست که خودتان باشید. زیرا تنها از این طریق است که مدیر و یا شخصی که میخواهد شما را استخدام کند میتواند تشخیص دهد که شما مناسب آن جایگاه هستید یا خیر؟ اگر شما کاملا مناسب آن فرصت شغلی باشید بسیار مشخص و واضح خواهد بود. مکس یودر میگوید اگر هم شما مناسب آن نباشید باز هم واضح است. وی میافزاید نکتهای که بسیار مهم است اینست که هنگام رفتن به مصاحبه استخدامی به اندازهای که ما از شما مصاحبه میکنیم شما هم از ما مصاحبه میکنید.
منبع: تست و تایپ
سلام و خسته نباشید .وبلاگ زیبا و خوبی دارید.اگر مایل به تبادل لینک هستید خوشحال میشم با سایت روبکا تبادل لینک(پیوندهی روزانه) داشته باشید با این کار به مدت کمی بازدید شما افزایش پیدا میکنه.منتظرتونم حتما بهم سر بزنید